Tekniker

TEKNIKER

Jeg har jobbet hardt for å bygge opp et godt rykte. Lang erfaring, gode rutiner,

og et øre for god lyd er vesentlig for å få dette til.

Utstyret er bare et verktøy for å få dette til. Selvfølgelig liker jeg best å jobbe

med skikkelig godt verktøy!

Jan Ove Nordeide @ Meland Jazzkafe
Daniel Eriksen @ MS Stavangerfjord
Mikael Chauvet Jørgensen @ Meland Jazzkafe

"Fornøyde musikere gir en bedre konsert. Jo bedre de føler seg, jo bedre utgangspunkt får jeg å jobbe med..."

Good Time Charlie @ MS Stavangerfjord

VALG AV UTSTYR


Når det gjelder anlegget jeg bruker, så har jeg brukt mye tid på å finne noe som låter best mulig, til en overkommelig pris. I tillegg er det viktig for meg at jeg kan håndtere hele anlegget alene. Både å frakte det, rigge det opp, og å rigge det ned igjen er min jobb. Da sier det seg selv at det er begrensninger knyttet til dette. Jeg landet til slutt på HK Audio sin Linear5-serie. Dette er aktive høyttalere som er meget godt bygget i Tyskland, låter (som navnet tilsier) lineært,og som er overkommelig å frakte. Det er også svært lett å kombinere høyttalere, for å få mest mulig optimal dekning i det lokalet man skal levere lyd. Da de nye LTS-høyttalerne deres kom ut (Long Throw System) supplerte jeg med et sett av disse, også. De dekker et større areale, og kaster lyden lengre enn tradisjonelle "point source" høyttalere.


Noen av monitorne jeg bruker er også HK Audio, men fra PRO: serien. De har jeg valgt på grunn av størrelse, vekt og hvor pent de spiller. Imidlertid har jeg valgt å satse mest på Dynacord sine AXM 12A. Disse er regnet som et av de beste kjøpene i sin prisklasse, og spiller høyere og penere enn mange svært mye dyrere monitorer. Ofte har musikere alt for høy scenelyd, og det går ut over lydbildet i PA-anlegget. Ved å bruke monitorer som spiller crispt og rent det man virkelig trenger å høre, og å bruke tid på å lytte til musikernes behov, får jeg tilbakemeldinger om meget gode lytteforhold fra musikerne. For de som ønsker, har jeg også trådløse in-ear monitorer tilgjengelig. Både trådløse og "trådbundne" systemer.


Mikseren jeg primært bruker er en Allen & Heath SQ-5. Basskraftverket er stolte av at vi var blant de aller første i verden til å eie en slik mikser. Dette var det nye flaggskipet til Allen & Heath innen "rimelige" miksere (dvs. der mikser, kabling og stagebox havner godt under 100.000,- kroner). Jeg brukte lang tid på å finne riktig miksepult, da vi skulle oppgradere fra vår trofaste PreSonus StudioLive 24.4.2, men landet til slutt på A&H. Etter min mening er det det beste mikserkjøpet man kan gjøre i sin prisklasse.


Mikrofonpakken jeg bruker er basert på bransjestandard, med noen modifikasjoner. I jazz- og bluessammenhenger bruker jeg gjerne litt færre mikrofoner enn gjennomsnittet, og gjerne utpregede studiomikrofoner. Dette gjør at jeg må jobbe mer nøye med lyttingen, men jeg føler det er verdt det. Da kan jeg best formidle den akustiske lyden fra scenen ut i PA-anlegget.

Den nye miksepulten, Allen & Heath SQ-5, på jobb på Meland Jazzkafe.

På scenen står jazzkvartetten Gymnos.

Basskraftverket Lydproduksjon sin "Bluesmobil". God plass til alt av utstyr, pålitelig og synlig i terrenget...

JOHNNY OSBERG


Jeg begynte å interessere meg for lydteknikk da jeg begynte å studere i Sogndal i 1997. Jeg ble medlem i "teknisk avdeling", senere "lydgjengen", og begynte "på gulvet" med å stable høyttalere og å kveile kabler. Etter hvert avanserte jeg raskt, og gikk videre til å få ansvar som scenetekniker, og fikk opplæring i alle ledd i signalkjeden helt fra musikerens lydsignal, til lyd ut av høyttaler. Etter kort tid fikk jeg prøve meg på lydteknikeroppdrag, og lærte meg etterhvert de mange triksene som skal til for å kunne håndtere et hvert lydoppdrag på en like profesjonell måte. Jeg har lært av både musikere og teknikere jeg har jobbet sammen med gjennom årene. Jeg endte til slutt som leder for "lydgjengen", og hadde sådan ansvaret for alle konserter ved Meieriet i Sogndal, pluss ansvaret for vedlikehold  av utstyr og opplæring av nye teknikere. Dette var svært lærerikt. Spesielt med tanke på utarbeidelse av rutiner for å sikre effektivt arbeid, og at alle deler av anlegget fungerte optimalt til enhver tid.

Jeg har vært heldig, og har tidlig fått jobbe med svært profesjonelle musikere og crews. Dette har gitt meg tilgang til lærdom og rutiner som det er vanskelig å samle seg på selv en lang karriere.


I mange år regnet jeg meg selv som en "analogtekniker". Jeg ville ikke jobbe på disse moderne, digitale miksepultene. Til slutt måtte jeg bare bite det i meg, og kjøpte min første digitale miksepult. Etter mange år med digital mikser ser jeg at jeg har mye igjen for å ha jobbet så mye på analogt utstyr. En del rutiner er innarbeidet, og gjør at jeg kan jobbe svært raskt. Når jeg får bruke min egen mikser, er det svært få som kan jobbe like raskt, og få et like godt resultat, er jeg sikker på. Jeg landet først på en mikser fra PreSonus, da den er svært "analog-lik" i måten man jobber på den. Men jeg innså at jeg etterhvert måtte vurdere å bytte den ut, så i 2017 bestemte jeg meg for å gå videre. Etter lang tids leting og vurdering landet jeg på den nyeste mikseren til Allen & Heath, og var en av de aller første i verden som eide en slik da den ble lansert. Ingen har så langt angret på denne oppgraderingen. Det som før låt bra låter nå enda bedre.


Min filosofi er at "fornøyde musikere låter bedre". Mye av tiden går med til å følge opp musikerne, og sørge for at de har det bra på scenen. Jo bedre de føler seg der, jo bedre utgangspunkt får jeg å jobbe med. Og jo bedre utgangspunkt, jo lettere blir det å lage en miks som stemmer overens med både det musikerne ønsker å formidle, og det som publikum setter pris på å høre.


De siste årene har jeg studert mye de gamle opptakene fra 30-, 40- og 50-årene. Måten å bruke mikrofoner på, og måten å plassere dem på, har fascinert meg. Jeg jobber ofte etter tankegangen at "less is more". Bruker man rett mikrofon på rett plass, trenger man ikke bruke så mange, og det hele låter mye bedre. Spesielt gjelder dette jazzkonstellasjoner, storband og slikt, men jeg ser at jeg har mye igjen for denne tanken og erfaringen innen annen musikk, også. Min mening er at musikk i dag ofte blir overprodusert, og mister mye av dynamikken og "magien" som ligger i en enkel live-opptreden. Dette forsøker jeg å ha som grunnlag når jeg skrur lyd. Musikk gjør seg best live. Det er da kunsten blir skapt - disse øyeblikkene av pur musikalsk magi.


Etter min mening er lydteknikk ikke bare et fag. Det er også en utøvende kunst, på lik linje med det musikerne gjør. Kun ved å bruke teft, timing, erfaring og kunstnerisk sans kan man gjenprodusere musikernes intensjon gjennom høyttalerne. Hvis ikke blir det ikke virkelig god lyd.


J.O.

Johnny Osberg, daglig leder og lydmann, her på jobb, sammen med vår lydmikser fra Allen&Heath.

Svenske T-Bear & the Dukes spiller på HK-anlegget på BBRC sitt BluesCruise i 2016, ombord på MS Stavangerfjord . Konferanseområdet på dekk 10 er for anledningen omgjort til scene.

BASSKRAFTVERKET

LYDPRODUKSJON   

Basskraftverket er et lydfirma basert på Frekhaug, men som  leverer lyd til hele Bergen og omegn - ja, hele landet, om ønskelig.


Vi leverer både PA med tekniker, men også kun lydteknikertjenester. Ta gjerne kontakt med oss for å finne løsninger, eller for et uforpliktende pristilbud.

Osberg AS


Basskraftverket Lydproduksjon er en virksomhet under Osberg AS.




KOM I KONTAKT MED OSS:


Basskraftverket Lydproduksjon

c/o Johnny Osberg

Kjedalen 17

5918 Frekhaug

Email: johnny.osberg@bkkfiber.no

Phone: (+47) 412 09 626

Følg oss på Facebook!

Copyright @ Johnny Osberg All Rights Reserved

<script data-ad-client="ca-pub-5842875072680229" async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>